Традиције Кине
Кинески хороскоп – година Змаја
Кинеска култура, стара хиљадама година, негује традицију изврсности која се преноси до данашњих дана. Она дубоко утиче на духовни свет и живе обичаје кинеског народа и дарује свету и човечанству драгоцено културно наслеђе и духовно богатство.
Кинески знакови зодијака су дванаест животиња којима одговара дванаест астролошких грана, укључујући миша, вола, тигра, зеца, змаја, змију, коња, козу, мајмуна, петла, пса и свињу, са дванаестогодишњим циклусом. У кинеском периоду пре династије Ћин, он се већ развио у релативно потпун систем зодијака.
Година која је пред нама означава годину Змаја. Обдарен урођеном храброшћу и ентузијазмом, змај је симбол благонаклоности и среће, најављујући годину пуну могућности и позитивности.
Материјал за реализацију пригодне поштанске марке уступило је Министарствo културе и туризма Народне Републике Кине.
Стручна сарадња: Кинески културни центар у Београду Графичка реализација: Надежда Скочајић, академски графичар
Каталошке информације
9. фебруар 2024.
Уметничка реализација: Надежда Скочајић
Вишебојни офсет „Форум” Н.Сад; з.ч. 13 3/4
1299. 120,00 дин (вишебојна) 25.000
Табак: 10
На коверту са жигом ПД (FDC)
Нацрт: 1299. змај, кинески знак зодијака 2024. године
Величина марака : 31,9 x 42 mm
Важе неограничено.
Србија-Словенија: Наши великани
Народе Србије и Словеније спаја словенско порекло, блиски језици и културе и заједнички дељена историја. Република Србија и Република Словенија имају одличне билатералне односе, а сарадњe у областима привреде, науке, културе, спорта и образовања јесу на изузетно високом нивоу. Овим издањем одаје се признање и истиче се углога коју су три велике историјске личности Словеније имале у историји Словеније и Србије.
Јуриј Вега (23. 3. 1754 – 26. 9. 1802) био је словеначки математичар и артиљеријски официр. Остаће запамћен као математичар који је оборио тадашњи светски рекорд у израчунавању децимала броја пи (са 140 израчунатих децимала), инжењер који је регулисао токове река Саве и Љубљанице. Српски народ највише ће га памтити као ратног хероја, који је командујући артиљеријом ослободио Београд од Турака 1788. године.
Франц Миклошич (29. 11. 1813 – 7. 3. 1891) био је словеначки филолог и лингвиста, члан Српског ученог друштва и касније Српске краљевске академије. Оставио је велики број изузетно важних лингвистичких достигнућа за словеначки и српски језик. Његова „Упоредна грамтика словенских језика” и „Речник старословенско-грчко-латински” сматрају се за нека од најважнијих дела у овој научној области тог периода. Био је потписник Бечког књижевног договора (1850. године) и носилац српског Ордена Светог Саве.
Фридерик Прегл (3. 9. 1869 – 13. 12. 1930) био је словеначки хемичар, добитник Нобелове награде за хемију (1923. године), декан и проректор Универзитета у Грацу. Нобелову награду добио је у области хемије за заслуге у унапређењу квантне органске микроанализе. Његова метода омогућила је да се овај процес обавља са педесет пута мањим количинама материјала него до тада. На тај начин су се отворила врата истраживањима из многих области у којима је било тешко или немогуће добити веће количине материјала за анализе.
Стручна сарадња: Универзитетска библиотека „Светозар Марковић” Уметничка реализација издања: Јакша Влаховић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 13. 2. 2024.
1300. 130,00 дин (вишебојна) 25.000
1301. 130,00 дин (вишебојна) 25.000
1302. 130,00 дин (вишебојна) 25.000
Табак: 9
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Димензија марака : 31,9 x 42 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Нацрт: 1300. Портрет Јурија Веге
Нацрт: 1301. Портрет Франца Миколшича
Нацрт: 1302. Портрет Фридерика Прегла
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Јакша Влаховић
Важе неограничено.
Два века Летописа Матице српске
Матица српска, једна од најважнијих установа културе у Републици Србији, посвећује 2024. годину обележавању великог јубилеја — „Два века Летописа Матице српске“.
Летопис Матице српске је књижевни часопис основан 1824. године у Новом Саду са циљем да се представе резултати стваралаштва, пре свега српског народа и на српском језику, у књижевности и науци. Оснивач часописа Георгије Магарашевић желео је, а два века касније можемо рећи и да је успео у томе, да створи централно место за окупљање и ширење знања из области језика, књижевности, историје, религије, фолклора и културе уопште, и то не само српског народа него и целог словенског света. Објављивање емисије пригодних поштанских марака „Два века Летописа Матице српске“ доприноси да се велики јубилеј годишњице излажења, али и сам књижевни часопис, на најбољи начин представи и приближи свим грађанима Републике Србије.
Георгије Магарашевић (10. 9. 1793 — 6. 1. 1830) био је српски писац, историчар и издавач који ће остати запамћен као покретач Летописа, најстаријег књижевног часописа на овим просторима и шире. Хуманиста по опредељењу, а заљубљеник у српску историју, језик и народ, Магарашевић је оснивањем Летописа оставио вечни траг и помен свом имену, а српској култури је обезбедио место трајног сећања на прошлост, простор за разматрање садашњости и залог за будућност.
Уметничка реализација издања: Мирослав Николић,
Марија Влаховић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 14. 02. 2024.
Број марака: 1
1303: 48.00 дин, тираж: 25.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: 10
Димензија марке : 35 x 31,9 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Мирослав Николић, Марија Влаховић
Нацрт: 1303. Портрет Георгија Магарашевића и први бројеви Летописа Матице српске
Важе неограничено.
100 година Радио Београда
Као датум званичног почетка емитовања радио програма код нас узима се 1. октобар 1924. године, дан почетка емитовања програма Радиофонске станице Београд–Раковица, прве у Србији, Краљевини СХС и на Балкану. Истог дана исте године почео је са емитовањем и радио програм у Бечу. Политика и сва остала дневна штампа онога доба објавили су вест о распореду радијског програма, радио–концерту који се одржавао уторком, четвртком и суботом послеподне у концертној сали у Кнез Михаиловој 42 у Београду, а емитовао се преко радио–телеграфске станице у Раковици.
Техничка новотарија онога доба наишла је на више него топао пријем слушатељства које је захтевало свкодневно редовно емитовање програма, па је новофоромирано предузеће Радио Београд АД, 24. марта 1929. године, речима које је изговорила Јелена Билбија, „Овде Радио Београд”, почело редовно емитовање радијског програма. Бомбардовање Београда 6. априла 1941. и немачка окупација Србије довели су до прекида програма Радио Београда, на чијим се таласима емитовао сигнал окупационе немачке станице Војнички радио Београд, познат по ратном хиту Лили Марлен.
Јелена Билбија се, 10. новембра 1944. поново обратила слушаоцима Радио Београда из ослобођеног главног града, познатим речима – Овде Радио Београд. Недуго након ослобођења, 1947. године, Радио Београд добија нову адресу – зграду у Хиландарској 2 са чијег крова и данас светле слова ове радио станице.
Весело вече, Караван, Добро јутро децо, Време спорта и разоноде, неке су од емисија уз које су генерације са ових простора одрастале слушајући гласове Драге Јонаш, Љиљане Марковић, Душанке Калањ, Миће Орловића, Светислава Вуковића, Јордана Ивановића, Марка Марковића и многих других који су, са таласа Радио Београда 1, а онда и Радио Београда 2 од 1958, трећег програма Радио Београда од 1965. и Програма 202 од 1969. године били свакодневни гости у домовима широм наших простора, чинећи Радио Београд најутицајнијом радио станицом на Балкану.
Стручна сарадња: Радио Београд
Уметничка реализација издања: Јакша Влаховић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 27. 2. 2024.
Број марака: 1
1304: 48.00 дин, тираж: 25.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: 25
Димензије марака : 31,9 x 35 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Јакша Влаховић
Нацрт: 1304. Зграда Радио Београда у Хиландарској улици, представљена као потенциометар за радио станице
Важе неограничено.
Великани Србије
Лука Ћеловић – Требињац
Лука Ћеловић – Требињац (Придворци код Требиња, 18. октобар 1854 – Београд, 15. август 1929) био је чувени трговац, финансијер, доброчинитељ и задужбинар, један од најбогатијих људи у Србији с почетка 20. века. и велики добротвор Београдског универзитета.
Основну школу учио је у Требињу, шегртовао у трговини у Бања Луци и Брчком, а од 1872. и у Београду, где је био шегрт код Петра Радосављевића и Мите Игњатовића. Као добровољац, у лето 1875. придружио се устаницима у Херцеговини, а од 1876. се прикључио српској војсци током оба српско – турска рата. У јесен 1878. почиње да се самостално бави трговином. Већ 1882, као угледан трговац, учествује у оснивању Београдске задруге, која је била намењена малим, средњим трговцима, занатлијама и чиновницима и потпуно се посвећује активностима Задруге.
За члана Управног одбора Народне банке Србије изабран фебруара 1912. године, а исте године Указом Њ. В. Краља Петра I од 7. фебруара, Лука Ћеловић је постављен и за члана Задужбинског савета при Министарству просвете, чији члан остаје све до своје смрти.
Током Првог светског рата, као члан Управног одбора Народне банке учествује у евакуацији трезора Народне банке са Ђорђем Вајфертом и Марком Стојановићем, најпре у Солун а потом и у Марсеј, где остаје до краја рата, помажући наше рањенике и избеглице.
Лука Ћеловић значајно је допринео и промени визуелног идентитета Београда, најпре подижући у Савамали породичну кућу у ул. Краљевића Марка 1, коју је 1903. саградио инж. Милош Савчић, а потом и учествујући у изградњи палате Београдске задруге и велелепног здања хотела „Бристол”, као и зграде Берзе. На свом имању, у данашњој Карађорђевој улици, подигао је и уредио велики и леп парк, који је обилазио сваког јутра. Све своје имање тестаментом је оставио Београдском универзитету. Основао је „Задужбину Луке Ћеловића – Требињца, београдског трговца” 1926. Године.
Енрико Јосиф
Енрико Јосиф (Београд, 1. мај 1924 – Београд, 13. март 2003) био је српски композитор, педагог, музички писац, професор и члан Српске академије наука и уметности.
Рођен је у јеврејској сефардској породици као Хајим Јосиф али га је отац, Моша Јосиф, трговац и заступник немачких и италијанских фирми, иначе поклоник музике и љубитељ чувеног италијанског тенора Енрика Каруза, од милоште звао Енрико. Мајка Софија, образована у Швајцарској, била је преводилац и члан међународног ПЕН клуба.
Ратне године породица Јосиф провела је у избеглиштву. Након завршетка рата враћају се у Београд где Енрико наставља школовање и матурира у Првој београдској гимназији. На Музичкој академији дипломирао је код професора Миленка Живковића 1954. године. Каријеру музичког педагога започео је 1955. у Нижој музичкој школи „Војислав Вучковић” (1955–1956) и Средњој музичкој школи „Корнелије Станковић” (1955–1957). Асистент на Одсеку за композицију на Музичкој академији постао је 1957. код свог професора Миленка Живковића. Током 1961. и 1962. године боравио је у Риму на студијском усавршавању, а након изненадне Живковићеве смрти 1964. године преузма његову катедру на Одсеку за композицију. За доцента је изабран 1965, ванредни професор постао је 1970, а звање редовног професора стекао је 1976. године. На месту редовног професора радио је до одласка у пензију 1989.
За дописног члана САНУ изабран је 1991, а редовни члан постао је 2000. године.
Компоновао је бројна вокално-инструментална, камерна, хорска и оркестарска дела међу којима су најпознатија, између осталих, „Соната антика”, „Смрт Стефана Дечанског, „Концерт за клавир и оркестар”, „Хамлет” и друга.
Енрико Јосиф умро је у Београду, 13. марта 2003. Сахрањен је на Јеврејском гробљу.
Владета Јеротић
Владета Јеротић (Београд, 2. август 1924 – Београд, 4. септембар 2018) био је лекар, неуропсихијатар и психотерапеут, професор, филозоф, књижевник и члан САНУ. У Београду је завршио Другу мушку гимназију, потом и Медицински факултет, на којем је дипломирао 1951. и специјализирао неуропсихијатрију 1957. У Швајцарској, Немачкој и Француској специјализирао је психотерапију 1958–1961. године.
До 1963. радио је као асистент на Универзитетској нервној клиници а када је у болници „Др Драгиша Мишовић” основано прво психотерапеутско одељење, Владета Јеротић прелази да ради код примаријуса др Владислава Клајна. Током деценија рада на развоју психотерапије у Србији стекао је велико искуство у раду са пацијентима и постао примаријус.
На Православном богословском факултету 1985. године учествује у оснивању Катедре за пастирску (пасторалну) психологију и медицину и потпуно се посвећује педагошком и научном раду, дефинитивно напуштајући болницу и психотерапију. Интересовање које је прелазило оквире медицине и хранило истраживачки дух је Јеротића одвело у културну антропологију и резултовало бројем од преко 70 књига и неколико стотина научних чланака из области психотерапије, социологије, социјалне психијатрије и филозофије. Поред обимне публицистичке делатности и истраживачког рада, одржао је читав низ предавања широм Југославије и Србије.
Владета Јеротић је од 1984. године био члан Удружења књижевника. Био је и редовни члан Академије медицинских наука и члан Српског лекарског друштва (психотерапеутска секција), Психотерапеутског друштва Југославије, као и Јунговог удружења у Београду. За дописног члана Српске академије наука и уметности, Одељење језика и књижевности, изабран је 1994, а за редовног 2000. године. Добитник је бројних признања и награда за свој научни рад и друштвени допринос. Преминуо је 4. септембра 2018. године у Београду.
Мира Траиловић
Мирјана Мира Траиловић (Краљево, 22. јануар 1924 – Београд, 7. август 1989) је била истакнута југословенска позоришна и филмска редитељка, једна од оснивача и дугогодишња управница Атељеа 212, једног од најзначајнијих театарских центара у бившој Југославији. Њен укупан допринос култури на нашим просторима изузетно је важан, а њена дела оставила су дубок и трајан печат.
Рођена је у грађанској породици, отац јој је био преводилац, а мајка професорка. У јавни живот ушла је као спикер на Радио Београду 1944. где је касније постала редитељка и уредница драмског програма. Режију је дипломирала 1956. године на Факултету драмских уметности у Београду, а касније је на њему и предавала радио режију. Као дипломски рад режирала је концертно извођење Гетеовог „Фауста” на отварању Атељеа 212, 12. новембра 1956. године.
Оснивање позоришта Атеље 212, у оно време авангардног театра познатог по својим иновативним представама које су често изазивале друштвене норме и табуе, али су истовремено биле и изузетно популарне код публике, једно је од најзначајнијих достигнућа Мире Траиловић, мада не и једино. Са Јованом Ћириловим је 1967. године основала Београдски интернационални театарски фестивал БИТЕФ, и била његов уметнички директор до краја свог живота. 1989. године учествовала је и у оснивању позоришта Битеф театар.
На сцени Атељеа 212 поставила је неке од култних представа овог позоришта – рок оперу „Исус Христ суперстар”, мјузикл „Коса”, представу „Чудо у Шаргану” и бројне друге, а захваљујући њеном ангажману на месту уметничког директора Битефа, Београд је угостио и највећа имена позоришне авангарде оног времена – Жан-Пол Сартра, Томаса Елиота, Ежена Јонеска, Семјуела Бекета…
Позната по храбром и ангажованом приступу позоришту и активном друштвеном ангажману, Мира Траиловић остварила је огроман допринос и оставила дубок траг у свету уметности и културе. Умрла је у Београду, 1989. године.
Стручна сарадња: Универзитетска библиотека „Светозар Марковић”, Београд
Уметничка обрада издања: мр Бобан Савић, академски сликар
Каталошке информације
Датум издања: 14. 3. 2024.
Број марака: 4
1305: 48.00 дин, тираж: 25.000
1306: 48.00 дин, тираж: 25.000
1307: 48.00 дин, тираж: 25.000
1308: 48.00 дин, тираж: 25.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 4
Табак: 8
Димензије марака: 35 x 47,85 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Бобан Савић
Нацрт: 1305. Лука Ћеловић – Требињац
Нацрт: 1306. Енрико Јосиф
Нацрт: 1307. Владета Јеротић
Нацрт: 1308. Мира Траиловић
Важе неограничено.
25 година сећања на хероје отаџбине
Херојство је чин храбрости, пожртвовања и несебичности, у име одбране добра. Херој се свесно излаже опасности и ризику не би ли заштитио и одбранио оне који нису у стању да се сами бране. Херојство се најбоље познаје кад је најтеже, на муци – у ратним условима, природним катастрофама и другим кризним ситуацијама.
Пре 25 година Србија је била жртва агресије НАТО пакта, која је трајала 78 дана и која је однела хиљаде живота, међу којима је било и више од осамдесеторо деце. Наши грађани страдали су у бомбардовању аутобуса у Лужанима, путничког воза у Грделичкој клисури, зграде Радио-телевизије Србије у Београду, под касетним бомбама у Алексинцу, Нишу, Варварину и Новом Пазару и на многим другим местима на територији Србије.
Хероји који су од првих непријатељских налета, 24. марта 1999. године, бранили Србију, оружано, у акцијама војске и полиције на Косову и Метохији, у авионима на небу изнад Србије и на положајима противваздухопловне одбране на земљи, остаће у вечном сећању генерација, као пример како се упркос свему воли и брани отаџбина. Хероји којих се данас сећамо су и сви они наши грађани који су исказивали противљење агересији – протестујући на мостовима, трговима и улицама Србије или савесно обављајући своје послове у најтежим тренуцима новије историје наше земље.
Пошта Србије издање пригодних поштанских марака „25 година сећања на хероје отаџбине” објављује као знак захвалности свим херојима, знаним и незнаним, храбрим појединцима који су пре четврт века положили своје животе бранећи отаџбину, као и свим оним херојима који су својим деловањем тада допринели одбрани наше земље.
Хероји отаџбине који су бранили Србију 1999. године, колективно су се уписали у сећање нације и успоставили најбољи пример патриотизма за све будуће нараштаје нашег народа. Нека је слава и хвала херојима отаџбине!
Уметничка реализација издања: Јакша Влаховић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 22. 3. 2024.
Број марака: блок са 1 марком
Бл. 111: 120.00 дин, тираж: 10.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: блок
Димензија блока: 96 x 78 mm
Димензија марке у блоку: 35 x 49.3 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Јакша Влаховић
Нацрт бл. 111: Национална обележја Републике Србије са симболичним приказима ратних хероја, слободе и мира.
Важе неограничено.
100 година од рођења Мартина Јонаша
Мартин Јонаш (1924–1996) један је од најважнијих и у свету најпризнатијих наивних сликара словачког порекла из Републике Србије. Његово сликарство постало је глобално препознатљиво захваљујући великом броју самосталних и групних изложби одржаних широм света и бројним међународним наградама и признањима. Његове слике карактерише визуелно посебан начин приказа људских фигура, предимензионираних руку и стопала, чиме одаје признање физичком раду, што га чини посебно акутелним данас. Емисија је и специфичан омаж наивном сликарству словачке националне мањине из Ковачице. Због тога табак издања уписује у историју филателије и национално памћење и изузетно вредна дела саврeменог ковачичког наивног сликарства његових најистакнутијих представника: Павела Хајка, Јана Глозика, Зузане Верески, Павела Цицке, Павела Поволни Јухаса, Кларе Бабка, Виерославе Светлик и Мирослава Храшка.
Стручна сарадња: Национални савет словачке националне мањине у Србији, Фондација Бабка Ковачица и Галерија наивне уметности Ковачица – Спомен дом Мартина Јонаша
Графичка реализација издања: Марија Влаховић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 29. 03. 2024.
Број марака: 2
1310: 48.00 дин,
1311: 48.00 дин,
тираж: 25.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: 8
Димензије марака: 42 x 31,9 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Марија Влаховић
Нацрт: 1309. Дом на длану, Мартин Јонаш, уље на платну, 1984.
Нацрт: 1310. Мушкарац и жена на клупи, Мартин Јонаш, уље на платну
Важе неограничено.
180 година Српског грађанског законика
Једна од најранијих и најзначајнијих модерних кодификација грађанског права у Европи 19. века, први и једини свеобухватни грађански законик у Србији, најдуговечнији законик у историји модерне Србије, Српски грађански законик, донет је 25. марта (11. марта по старом календару) 1844. године.
Развој младе српске државе, чији су темељи били Сретењски (1835), односно тзв. Турски устав (1838), условио је потребу за израдом законика грађанског права, који ће потврдити неприкосновеност приватне својине и пружити правни оквир за трансформацију заосталог феудалног друштва под отоманском влашћу у модерно, европско, буржоаско друштво.
Кнез Милош је 1829. именовао Законодателну комисију за израду законика, са упутством да сачини кратак зборник права по узору на аустријски грађански законик, али заснован на српском обичајном праву. Преводи страних закона нису били сасвим у складу са приликама и околностима у Србији, па је 1834. рад комисије на изради законика обустављен. Наставак рада поверен је, 1837. године, правнику и књижевнику Јовану Хаџићу.
Српски грађански законик, проглашен на Благовести 1844. године, за време владавине кнеза Александра Карађорђевића, најбоље илуструје континуитет тежњи српског друштва да се у важном аспекту државности, грађанском законодавству, Србија придружи модерним државама Европе.
Темељ овог Законика био је Аустријски грађански законик, али се у њему очитавају утицаји и обичајног, римског права, Француског грађанског законика из 1804. године, те црквеног и шеријатског права. Законик афирмише либерална начела и вредности, допуњујући уставне норме Турског устава из 1838. године.
Значај Српског грађанског законика, који са укупно 950 чланова спада међу најкраће грађанске кодификације, огледа се у чињеници да је његовим усвајањем начињен отклон од османског правног наслеђа и успостављен друштвени и правни поредак заснован на личној слободи и приватној својини, који је младу српску државу оног времена усмерио на европски пут.
Стручна сарадња: Универзитетска библиотека „Светозар Марковић”, Београд
Уметничка реализација: Mирослав Николић и Надежда Скочајић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 04. 04. 2024.
Број марака: 1
1312: 48.00 дин, тираж: 25.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: 10
Димензије марака: 42 x 33,35 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Мирослав Николић, Надежда Скочајић
Нацрт: 1311. Портрети Јована Хаџића и Кнеза Александра Карађорђевић
Важе неограничено.
140 година од доласка Николе Тесле у САД
Свој научни пут Никола Тесла започео је много пре одласка у Америку. Немиран дух и жеља за образовањем водили су младог Николу кроз европске академске центре у Грацу, Прагу, Будимпешти и Паризу, где је стицао образовање на студијама електротехнике али и искуство на пословима унапређивања електронске опреме.
Две године студија на Политехничкој академији у Грацу, који је тада био стециште научне мисли и уметничког деловања људи из свих држава југоисточне Европе, потом студије и истраживачки рад на Техничком универзитету у Прагу, препоручиле су младог инжењера Николу Теслу за посао главног техничара Америчке телефонске компаније, прво у Будимпешти, а онда и у Паризу. Његов боравак у Будимпешти резултовао је изумевањем појачивача телефонског звука. Као инжењер Едисонове компаније у Паризу, у Стразбуру је инсталирао Едисонову централу која користи принцип обртног магнетног поља наизменичних струја.
У јуну 1884. године Тесла се укрцао на пароброд „City of Richmond” који је пловио за Њујорк. Образовање и искуство које је понео из Европе препоручили су га за посао инжењера у Едисоновој компанији „Едисонове машине” где је требало да ради на репројектовању генератора једносмерне струје. Прогресивне научне идеје и урођена инжењерска радозналост довеле су до тога да Тесла, 1886. године, оснује своју компанију „Тесла електрично осветљење и производња”, отварајући тако генију из Смиљана пут да својим научним деловањем и проналазачким радом човечанству утре пут ка 21. веку.
Никола Тесла, Србин пореклом, Европљанин образовањем, свој пуни потенцијал и инжењерски геније остварио је као становник САД, а велико научно дело завештао је читавом човечанству, показујући тако сопственим делом да научна мисао и прогрес не познају и не признају границе.
Стручна сарадња: Универзитетска библиотека „Светозар Марковић”, Београд
Уметничка реализација издања: мр Бобан Савић, академски сликар
Каталошке информације
Датум издања: 16. 04. 2024.
Број марака: блок са 1 марком
112: 136.00 дин, тираж: 10.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: блок
Димензија блока: 100 x 80mm
Димензија марке у блоку: 35 x 49.3 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Бобан Савић
Нацрт: 112. Портрет Николе Тесле
Важе неограничено.
90 година стандардизације у Србији
Зачеци стандардизације на територији данашње Србије могу се наћи још у XV веку, у Закону о рудницима или Новобрдском законику деспота Стефана Лазаревића, у коме су дати прописи који регулишу истраживање рудног блага и извођење рударских радова.
Почев од двадесетих година двадесетог века настају поједини нормативни документи за потребе привреде, међутим све је снажнија свест о потреби организованог приступа пословима стандардизацијe, нарочито у области рударства, електромашинства и грађевинарства. Као последица тих тежњи, под вођством декана Техничког факултета у Београду и председника Удружења инжењера и архитеката професора Душана Томића, 16. септембра 1934. године формиран је Југословенски национални комитет за нормализацију, чији је задатак: „рад на нормализовању општих, техничких и трговачких услова и прописа за јавне радове и набавке, нормализовању производа привредне делатности, концентрисање и координисање делатности на пољу нормализације“. Комитет за нормализацију је због рата прекинуо рад 1941. године, а затим наставио у децембру 1944. године, када је објавио привремене Норме за израду војничке цокуле и Упутство за одржавање обуће. Влада ФНРЈ је 1946. године основала Савезну комисију за стандардизацију која је одмах по обнављању активности на пословима стандардизације затражила да буде примљена у Међународну организацију за стандардизацију ISO, па је од 1. јануара 1950. године представљала нашу земљу као 28. чланица.
У прошлости су се назив и правна форма националног тела за стандарде мењали неколико пута, а правни следбеник свих тих институција је данашњи Институт за стандардизацију Србије (ИСС), који је једино национално тело за стандардизацију у Републици Србији. Институт је до сада објавио више десетина хиљада српских стандарда и сродних докуменaта, који су усклађени са одговарајућим међународним и европским стандардима.
Стручна сарадња: Институт за стандардизацију Србије
Уметничка реализација: Mирослав Николић и Надежда Скочајић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 25. 04. 2024.
Број марака: 1
1320: 48.00 дин, тираж: 25.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: 8
Димензије марака: 29 x 35 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Мирослав Николић, Надежда Скочајић
Нацрт: 1320. Портрет Инж. Душана Томића, декана Техничког факултета у Београду и председника Удружења инжењера и архитеката
Важе неограничено.
Васкрс
Најважнији и највећи хришћански празник – дан вечне радости, Васкрсење Христово, обележава се у знак сећања на дан када је Христ, Син Божији, победио смрт.
Васкрс је покретан празник, прославља се увек недељом, а датум се израчунава на основу датума пуног месеца који је претходио Христовом васкрсењу 30. године п. н. е. и може пасти између 4. априла и 8. маја по грегоријанском, односно између 22. марта и 25. априла по старом, јулијанском календару. Одлука о прaзновању вaскрсења Христовог донета је на првом Васељенском сабору у Никеји 325. године. Православна црква слави Васкрс према јулијанском календару.
Васкрсу претходи седмонедељни пост, а последња седмица пре Васкрса назива се Велика. За ову седмицу везују се многи народни обичаји, а онај који деца сигурно највише воле је бојење и даривање јаја, која су у ствари симбол васкрсења. Прво јаје се боји у црвено и у многим деловима наше земље ово јаје се зове „чуваркућа” и чува се целе године, све до наредног Васкрса. Дан Христовог Васкрсења обележава се свечаном литургијом у црквама, а верујући народ се поздравља речима: „Христос васкрсе”, „Ваистину васкрсе”.
Уметничка реализација издања: Марија Влаховић, академски графичар
Каталошке информације
Датум издања: 26. 04. 2024.
Број марака: 1
1321: 48.00 дин, тираж: 25.000
Коверат првог дана (FDC) са жигом: 1
Табак: 10
Димензије марака: 31,9 x 42 mm
Штампа: вишебојни офсет
Зупчање: чешљасто 13 3/4
Штампарија: Форум Нови Сад
Уметничка реализација: Марија Влаховић
Нацрт: 1321. Корпа пуна црвених обојених јаја, симболом васкрсења
Важе неограничено.